Hoe gaat het met de wederopbouw? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jolien Uden - WaarBenJij.nu Hoe gaat het met de wederopbouw? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jolien Uden - WaarBenJij.nu

Hoe gaat het met de wederopbouw?

Blijf op de hoogte en volg Jolien

29 September 2015 | Nepal, Kathmandu

Van de week kreeg ik nog de vraag hoe het is om in een land te verblijven dat in wederopbouw is na een zware aardbeving. In mijn eerste bericht in Nepal heb ik al aangegeven dat ik in Kathmandu weinig merk van de aardbeving. En dat is alleen maar minder geworden. Verschillende tentenkampen zijn ondertussen opgebroken omdat ze niet meer nodig zijn. Nog wel zijn er enkele kampen waar mensen vanuit de zwaar getroffen regio’s verblijven. In die regio’s zijn hele dorpen weggevaagd en in verband met gevaar voor aardverschuivingen tijdens de regenperiode zijn hele dorpen overgebracht naar tentenkampen elders, onder andere in Kathmandu. Afgelopen week heb ik trainingsprojecten bezocht waar mensen uit die dorpen getraind worden als metselaar, loodgieter en elektricien zodat ze straks zelf hun huizen weer kunnen opbouwen, dit keer aardbeving bestendig.

Maar de laatste weken gaat het in Nepal niet over de aardbeving, maar over de grondwet. Sinds vorige week zondag heeft Nepal eindelijk een grondwet. Dit is een lang proces geweest. Daarover verderop in dit stuk meer. Maar vanwege deze grondwet heeft India sinds vijf dagen, niet officieel, de grens met Nepal geblokkeerd. Volgens India hebben ze de grens niet gesloten, maar is het te gevaarlijk aan de Nepalese zijde om vrachtwagens door te laten. Goederen, benzine en gas komen Nepal niet meer binnen. Dit resulteert in gigantisch lange rijen voor de benzinestations (wegen zijn afgezet om ruimte te maken voor de rijen) en een tekort aan gas. VSO heeft ons dringend verzocht een tweede gevulde gascilinder te regelen. Maar ik las zojuist op internet dat een volle cilinder nu 100 dollar kost in plaats van de gebruikelijke 20 dollar. Als dat waar is, wordt gas wel erg duur (mijn halve maandinkomen hier).

Waarom blokkeert India de grens? Ik hoop het hier goed uit te leggen, maar ik heb geen grondig onderzoek uitgevoerd. Dus bij voorbaat mijn excuses voor een eventuele verkeerde interpretatie.
Sinds 2008 wordt door de politieke partijen in Nepal gewerkt aan een nieuwe grondwet. Waar ik vind dat de politiek in Nederland al ingewikkeld is met zoveel partijen zijn er in Nepal nog veel meer verschillende partijen. Tot op heden was het dan ook nog niet gelukt om het eens te worden over de inhoud van de grondwet. Na de aardbeving was de motivatie extra groot om dit keer wel tot overeenstemming te komen. Ergens in juli was het dan zo ver. De concept versie was af. Dit resulteerde gelijk in een landelijke staking. Vervolgens hebben we hier in Kathmandu nog twee keer een twee daagse staking gehad. We ontvingen veel waarschuwingen hier van het VSO kantoor, maar het viel allemaal erg mee. Echter in het zuiden duurden of beter duren de stakingen al veel langer. Daar wordt het dagelijks leven al meer dan een maand plat gelegd. Er zijn politieagenten gelyncht, maar ook burgers gedood.

In het zuiden is er onvrede over de inhoud van de grondwet. De inwoners van Nepal bestaan uit veel verschillende etnische groepen en de voormalige kasten. Sommige van deze groepen zijn lange tijd als minderwaardige inwoners behandeld en hebben weinig kansen gekregen. Zij vinden dat de grondwet hun ook nu nog achterstelt en/of te weinig kansen biedt. Daarnaast wordt Nepal een federale staat. In het zuiden willen ze graag één staat. Nu zijn er twee staten waardoor een specifieke etnische groep wordt opgesplitst over twee staten. Deze groep in het zuiden van Nepal heeft een sterke band met India. Mensen trouwen over en weer (Nepalezen met mensen uit India en andersom). Echter Nepal heeft in de grondwet vastgelegd dat alleen de vader het Nepalese burgerschap kan overdragen. Een vrouw die trouwt met iemand uit India en kinderen krijgt kan het Nepalees burgerschap dus niet overdragen. Maar een alleenstaande moeder kan dit dus ook niet. Dat betekent dat kinderen die geen (erkende) Nepalese vader hebben, niet erkend kunnen worden als Nepalees en dat heeft de nodige consequenties. India is het met dit en een aantal andere punten uit de grondwet niet eens en wil druk uitoefenen op Nepal de grondwet aan te passen. Daarom heeft India de grens geblokkeerd. Doordat Nepal is ingesloten tussen India en China wordt het dagelijks leven hier flink door beïnvloed. Je mag van de grondwet vinden wat je wilt en je kunt je zeker afvragen of in de grondwet recht wordt gedaan aan gelijke rechten voor mannen en vrouwen en de verschillende (etnische) groepen, maar Nepal is een autonoom land en de grondwet is met een meerderheid van stemmen aangenomen. Ik ben van mening dat het noorden en zuiden van Nepal met elkaar in gesprek moeten gaan om tot een oplossing te komen. Maar dat India de grens blokkeert om zo invloed uit te oefenen op de grondwet is in mijn ogen een opmerkelijke en discutabele zet.