Mijn eerste werkbezoek! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jolien Uden - WaarBenJij.nu Mijn eerste werkbezoek! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jolien Uden - WaarBenJij.nu

Mijn eerste werkbezoek!

Blijf op de hoogte en volg Jolien

11 December 2015 | Nepal, Kathmandu

Ja, eindelijk was het dan zo ver, mijn eerste trip voor het werk. Toen ik net begon bij SDP vroegen ze of ik het erg vond om vaak naar buiten Kathmandu te reizen voor het werk. Waarop ik natuurlijk antwoordde dat ik dat helemaal niet erg vond. Echter tot op heden was het er nog niet van gekomen vanwege de onrust in het zuiden en vervolgens de blokkade. Nu ondanks beiden toch vertrokken!

Met een vlucht vertrekken we naar het uiterste westen van Nepal, Dhanghadi. Daar staat een huurauto voor ons klaar. We bezoeken eerst een trainingscentrum in Dhanghadi zelf. Het trainingscentrum biedt primair onderwijs, secundair onderwijs en kortlopende trainingen aan. Wij checken of alles goed verloopt met de kortlopende trainingen. Zodra we het lokaal verlaten word ik omringd door kinderen die buiten aan het spelen waren na schooltijd. Ze willen allemaal weten hoe ik heet en waar ik vandaan kom en me het liefst ook nog de hand schudden.

Hierna verlaten we het vlakke land van de Terai en rijden we de heuvels in. Voor mij zijn het bergen (boven de 2.000 meter) maar in Nepal zijn het heuvels. Je noemt iets alleen een berg als er het hele jaar een sneeuwtop te zien is. Het landschap is heel gevarieerd en aan het begin van de avond stoppen we bij het hotel van de familie van één van de collega's. Daar luiden we onze trip in met lekkere snacks en daarna een heerlijke Dal Bhat. Jum!

De volgende ochtend vertrekken we, na een thee, rond een uur of zeven. Onderweg stoppen we op een plek waar al dertig jaar heerlijke rijstpudding wordt gemaakt. Dus wat doen we, we eten natuurlijk een heerlijk bord rijstepap. Wanneer we zitten te eten arriveert er een andere groep. Eén van de personen schijnt een bekende cabaratier of zo iets te zijn. Een aantal fotosessies later vertrekken we. Uiteindelijk bereiken we de Seti Technical School rond half twaalf. Eerst even bijkletsen met de principal, een rondleiding door de school en dan een vergadering met het hele team. De school bestaat uit verschillende kleinere gebouwen, dit omdat het in de heuvels ligt. De school beschikt ook over veel grond. De grond wordt gebruikt voor de agrarische programma's. Eén van de klassen vindt buiten plaats. De studenten zitten op de grond en de docenten hebben het whiteboard mee naar buiten gebracht. Het is vrijdag en tijdens de laatste les van de week houden ze een quiz over de lesstof van afgelopen week.
Tijdens de vergadering in de middag bespreken we met de 'School Executive Committee (SEC)' het planningsdocument dat we voorbereid hebben. Er is na de lunch te weinig tijd over om het gehele document in te vullen, dus we laten het dit keer bij een toelichting.

Op de terugreis eerst nog langs een tempel en uiteindelijk zijn we rond acht uur terug bij hetzelfde hotel. Na een lange dag een heerlijk Dal bhat, maar in plaats van de bhat (rijst) roti.
De volgende ochtend start ik met een douche vanuit de emmer. Gelukkig is er wel warm water! Daarna krijgen we van de vader een rondleiding over het terein. Daarna een heerlijk ontbijt, weer de gebruikelijke linzensoep, spinazie en bonen, maar dit keer met Aluparoti. Roti met een vulling van aardappel. Daarna een lange reisdag voor de boeg.

We vertrekken rond half tien. We rijden terug naar Dhanghadi waar we om 12.00 uur verder willen rijden in de richting van Nepalgunj met politie escort. Volgens de informatie is er escort om 12.00 uur en daarna pas weer om 18.00 uur. Wij komen om 11.30 uur aan, maar dan blijkt dat het escort al om 11.00 uur vertrokken is. Uiteindelijk krijgen we toestemming om toch te vertrekken en we rijden flink door om het escort in te halen. Vlak voor het einde halen we het escort in, maar vergeleken met alle politie op de route stelt het escort niet zo veel voor. Het escort is er vanwege de staking in het zuiden. Auto's worden in brand gestoken als er toch gewerkt wordt. Zo zijn ook al verschillende ambulances in brand gestoken.

Na een heerlijke lunch met vis bij een van de grootste rivieren van Nepal rijden we verder. Onderweg doorkruisen we twee nationale parken. We zien veel aapjes en in één van de rivieren zelfs nog krokodillen. Aan het eind van de middag komen we aan in Nepalgunj, waar we volgens de planning de volgende school zullen bezoeken. Daar aangekomen horen we dat de vice-principal er niet is. We besluiten de volgende ochtend eerst door te rijden naar Rapti Technical School en dan twee dagen later terug te keren.

De volgende ochtend mag ik een nieuw ontbijt uitproberen. Jeri Puri. De Puri is een licht gefrituurde roti, die nog steeds zacht is en de Jeri is een soort gefrituurd deeg dat in een soort stroop gedompeld is. Het is mierzoet, maar je eet dit met linzensoep en bonen wat een mooie hartige tegenhanger vormt. Dit blijkt weer een dag van veel eten te worden. Onderweg maken we een stop bij de schoonouders van mijn counterpart. Daar krijgen we thee, zoutjes en koekjes. Daarna stoppen we in Ghorai (waar ik ook tijdens Dashain was) om een trainingscentrum te bezoeken. Na een rondleiding hier aan de Dal Bhat. Dan rijden we door naar Rapti Technical School. We komen daar uiteindelijk pas aan het eind van de middag aan. Na een thee krijgen we een rondleiding over de campus. Daarna worden we uitgenodigd voor snacks en bier. De snacks (kip, heerlijk gebruide aardappelen, spinazie, radijs) komen allemaal van de school zelf. Ze bieden veel agrarische programma's aan. Na de snacks natuurlijk nog weer de Dal Bhat in de schoolkantine.

De volgende ochtend starten we met thee, geen verrassing hier. Vervolgens een korte wandeling en daarna weer thee met een donut. Dan spelen we badminton en tafeltennis (het lijkt wel de camping). Even opfrissen (met een koude douche) en dan rond tien uur de Dal Bhat. Rond een uur of elf starten we met de sessie. Eerst een update over afgelopen jaar, een rondleiding door het hoofdgebouw en rond een uur of twee starten we met het invullen van het planninsdocument. Een hele discussie over het strategisch plan, zorgt er voor dat we nog in tijdnood komen. Gelukkig wordt er thee en worden er samosa's gebracht, jum! Rond half vijf (werktijd is tot 4 uur) ronden we het hele proces dan toch af.

Wij gaan nog weer even aan de wandel en aan de thee en hebben om zeven uur onze Dal Bhat. De volgende ochtend vertrekken we na onze thee richting Bheri Technical School. Terug naar Nepalgunj. Onderweg nog een keer ontbijten met Jeri Puri en niet veel later zitten we door een slimme verkooptechniek (gewoon het eten opdienen, ook als er niet om gevraagd is) aan de rijstpudding. Uiteindelijk moeten we onderweg nog het nieuwe regionale kantoor van CTEVT bezichtigen. We komen pas rond één uur bij Bheri Technical School aan. Hier mag ik na een presentatie van de principal met het SEC het planningsdocument invullen. Ik krijg dit mooi binnen de tijd voor elkaar, maar dan ontstaat er een discussie in het Nepalees over het vinden van goede instructeurs en de beloning waardoor het toch nog vijf uur wordt.

's Avonds sluiten we onze reeks bezoeken af met bbq snacks op één van de bekendste plekken in Nepalgunj. De volgende ochtend hebben we nog een workshop over de kortlopende trainingen waarvoor ook twee andere collega's zijn overgekomen. Aan het begin van de avond vliegen we terug. Het lijkt alsof ik veel langer dan een week ben weggeweest! Maar veel van Nepal gezien en erg fijn en interessant om eindelijk de scholen te bezoeken. Hopelijk draagt deze planningsactiviteit bij aan het implementeren van de verschilllende kwaliteitsstandaarden!

Ps.: Nog steeds blokkade, elektriciteit is op dit moment ook een ramp, overal kortsluitingen. Zodra ik thuis stroom en internet heb dan hopelijk toch de beloofde foto's!

• 11 December 2015 - 10:42

Theo En Evelyn:

Hee lieve Jolien,
    We weten heus wel dat je heeeeeeel hard werkt, maar hoe ligt de verhouding met eten: 20-80? ;-)

hieperdehiephiephoera alvast voor je verjaardag!!!!!!!

liefs,
    Theo et Evelyn

• 11 December 2015 - 11:30

Annelies:

En die bruine boterhammen met kaas mis je volgens mij helemaal niet? ;)