Kom maar op met 2016! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jolien Uden - WaarBenJij.nu Kom maar op met 2016! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jolien Uden - WaarBenJij.nu

Kom maar op met 2016!

Blijf op de hoogte en volg Jolien

01 Januari 2016 | Nepal, Kathmandu

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! Hier leven we nog steeds in jaar 2072 en is de jaarwisseling pas in april. Maar ik luid natuurlijk mooi 2016 in!

Afgelopen oud en nieuw was ik samen met Letty, mijn jongste zusje, bij mijn ouders. Daar toostten we op verandering in ons werk voor het komende jaar. Ik wilde graag naar het buitenland, Letty wilde een stap verder komen bij het OM. Beiden zijn we daarin geslaagd!

Amper twee weken in het nieuwe jaar kreeg ik het bericht dat ik de baan in Nepal had. Jeeh, mijn wens voor het nieuwe jaar leek snel in vervulling te gaan. Een wens die ik al langer had, een tijdje in het buitenland wonen en werken. Met enige vertraging (vertraging in het regelen van het werkvisum en vervolgens de verwoestende aardbeving) ben ik dan ook in Nepal aangekomen. Met als tussendoortje een interessant uitstapje naar de University of Curacao. 2015 was voor mij een top jaar! Ik hoop dan ook dat 2016 net zo'n mooi jaar wordt als afgelopen jaar. Een jaar met veel nieuwe indrukken en ervaringen, een jaar waar ik veel nieuwe mensen heb mogen leren kennen vanuit de hele wereld en een jaar met de nodige uitdagingen!

Hoe heb ik dit prachtige jaar afgesloten? Allereerst door mijn verjaardag te vieren met een aantal vrienden. Ik wilde koken, maar helaas verkeerd op het schema van de load shedding gekeken (op dit moment elf uur per dag geen stroom, overdag natuurlijk) en ik bleek dus geen stroom te hebben. Mijn gasten dus maar op salades getrakteerd, al wil je met het huidige weer hier graag iets warmers.

Na mijn verjaardag mijn tweede werkbezoek. Weer drie scholen bezocht. Goed om de verschillende scholen met hun verschillende management teams te zien en te leren kennen. Naar twee van de drie scholen ga ik in februari terug om op elke school een week te verblijven en ze te ondersteunen bij het implementeren van de verschillende standaarden. Tijdens mijn bezoek in februari zal de focus met name liggen op het reviewen van de strategische plannen van beide scholen (zijn vaak heel ambitieus) en het schrijven van het nieuwe jaarplan. Daarnaast zal ik de Quality Management Unit op de scholen ondersteunen bij het verhelderen van hun rol en het schrijven van het werkplan.

Teruggekomen van de trip heb ik ervaren hoe het is om zonder water te zitten. Ik keek uit naar een douche na twee dagen in de rook van een houtvuur te hebben gezeten, maar helaas was er geen water meer in de tank op het dak en geen stroom om te pompen. ‘s Avonds laat kunnen pompen en een douche genomen. Volgende dag water weer op….vreemd. Na een speurtocht kwam ik erachter dat de bovenburen (waarschijnlijk al dagen) de kraan in de keuken helemaal open hadden laten staan. Zonde!

Kerst in Kathmandu was ook zeer geslaagd. Al op 23 december het eerste kerstmaal, heerlijke Nepalese Dal Bhat gekookt door de familie die zorg draagt voor het VSO huis. Op kerstavond met een aantal bij Nederlandse vrienden gegeten. Iedereen had iets bereid. Ze hadden het huis met kersdecoratie versierd, dus nu kwam eindelijk het echte kerstgevoel.
Op zondag 25 december in de tuin van het huis waar ik op pas (en met name de katten) de pizza oven in de tuin aan de praat gekregen. De grootste uitdaging was nog om hout te vinden. Hoewel veel mensen op hout koken vanwege de blokkade, bleek het toch lastig om een plek te vinden waar ik hout kon kopen. Maar geholpen door een vriend fietste ik met mijn bundel hout terug naar huis, wat waarderend getoeter van andere weggebruikers opleverde.
Super geslaagde middag en avond de 25e december, vuurtje maken, pizza’s bakken en afsluitend een dansje.

Natuurlijk moest ook tweede kerstdag gevierd worden. Met een groep vrienden zijn we naar Kirtipur gewandeld, net buiten Kathmandu, om daar te lunchen bij een goed Newari restaurant. Daarna de echte kerstafsluiter. Iemand uit de groep, een architect, had anderhalf jaar geleden Kirtipur bezocht en schetsen gemaakt van een huis en een tempel. Een jongen en meisje uit Kirtipur hadden ook zelf schetsen gemaakt. Na de aardbeving heeft hij (de architect) de schetsen laten drukken als ansichtkaart en verkocht om daarmee geld op te halen om nieuwe woningen te kunnen bouwen. Hij wilde nu de jongen en het meisje een poster geven van hun eigen schets. Dat werd een mooie speurtocht op tweede kerstdag. We dachten dat het lastig zou worden, maar al vrij snel vonden we het goede huis en de kinderen. En wat waren de ouders trots!

En dan natuurlijk de knallende afsluiter van het oude jaar bij Bikalpa Art Center, waar we ook de kerstmarkt hadden georganiseerd. Eerst diner met een Nepalese band, liedjes in het Nepalees en Hindi. Rond half tien begon een DJ buiten te spelen. Voor de meeste van ons niet echt onze favoriete muziekstijl (Dance achtig) maar om elf uur toch naar buiten te gaan om te dansen. De countdown moesten we zelf verzorgen, maar precies om twaalf uur luidden we het nieuwe jaar in!
Vandaag gewoon aan het werk, beetje brakjes, maar aangezien het hier nog geen nieuw jaar is, is het geen vrije dag. Mijn collega’s waren erg verbaasd dat ik pas rond twee uur/half drie op bed lag. Hier is de normale bedtijd tussen 21.00 uur en 22.00 uur. Rond die tijd houdt ook alles op. Restaurants en kroegen sluiten hun deuren, nationale bedtijd!

Ps.: Ik heb eindelijk foto's geplaatst bij mijn vorige twee verslagen. En ik heb de oliebollen heel erg gemist!

  • 01 Januari 2016 - 11:35

    Susan:

    Hi Jolien, leuk om je verslagen te lezem! Ik wens je een mooi 2016!! Groetjes Susan

  • 01 Januari 2016 - 12:55

    Letty:

    Die goede voornemens zijn helemaal uitgekomen! Dit jaar van al die veranderingen genieten!

  • 01 Januari 2016 - 15:40

    Theo En Evelyn:

    Happy newyear, bonne année, gelukkig nieuwjaar lieve Jolien, dat het maar een mooi jaartje mag worden

  • 02 Januari 2016 - 13:34

    Bert Imminga:

    Hallo Jolien,
    De beste wensen voor 2016, ik hoop dat het net zo leuk zal worden als 2015. En dat je wensen uitkomen.

  • 02 Januari 2016 - 18:47

    Age En Marja:

    ha Jolien,
    Leuke verslagen schrijf je. Fijn dat je je draai gevonden hebt. Een heel goed en succesvol 2016 in Nepal.

  • 04 Januari 2016 - 09:56

    Maxine:

    Leuk te lezen dat je een goede kerst en oud&nieuw hebt gehad! Ook al is het anders dan in Nederland en heb je de oliebollen moeten missen. Was ook leuk om je foto's te zien, krijgen we een beetje beeld van hoe het daar is. Heb wel de foto's van je oud&nieuw feestje gemist ;).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Via deze weblog houd ik jullie op de hoogte van mijn verschillende reizen.

Actief sinds 06 April 2008
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 52219

Voorgaande reizen:

30 Maart 2015 - 01 Juli 2017

Curriculumadviseur in Kathmandu

04 Mei 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: