Een intermezzo - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jolien Uden - WaarBenJij.nu Een intermezzo - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jolien Uden - WaarBenJij.nu

Een intermezzo

Blijf op de hoogte en volg Jolien

19 Maart 2017 | Nepal, Kathmandu

Een intermezzo, of eigenlijk drie intermezzo’s; fietsen in Kathmandu, vakantie met mijn ouders en Holi.

Fietsen in Kathmandu
Ik heb het fietsen in Kathmandu wel eens eerder benoemd, maar het is tijd voor een wat uitgebreidere beschrijving. Het verkeer is hier chaotisch, alles gaat door elkaar heen en af en toe kun je ook gerust aan de verkeerde kant van de weg rijden. De verkeerde kant is dan rechts, want we rijden hier links. Met mijn fiets kan ik kriskras overal tussendoor. Ik kan auto’s, bussen en motoren zowel rechts als links inhalen. Er zijn geen verkeersregels voor fietsers. Doorgetrokken lijn? Geen probleem. Fietsen over de stoep? Geen probleem. Zonder licht in het donker fietsen? Geen probleem (maar wel zeer onverstandig). Een rij auto’s die staat te wachten voor een kruispunt via de rechter weghelft inhalen? Geen probleem. Als fietser ben ik dan ook dikwijls sneller dan de andere weggebruikers.
Laatst had ik een briljante ervaring die maar weer eens duidelijk maakte dat er geen verkeersregels van toepassing zijn op fietsers. Op weg naar mijn werk kom ik elke dag langs een kruispunt waar heel wat scooters en motoren worden aangehouden omdat ze niet achter in de rij aansluiten, maar de auto’s op de baan naar links inhalen om vervolgens over de doorgetrokken lijn weer in te voegen voor rechtdoor. Ik deed hetzelfde en op een bepaald moment dacht ik, hier voeg ik weer in omdat er verder niet zoveel plaats was om te stoppen. Vervolgens komt er een politieagent aanlopen die vertelt dat ik rustig nog wat verder kan doorfietsen.

Vakantie met mijn ouders
Jeeh, mijn ouders kwamen weer op bezoek. Dit keer geen gebroken benen, dus we hebben heerlijk van de vakantie kunnen genieten. Bezienswaardigheden in Kathmandu bezocht, op de weg naar Pokhara een stop gemaakt in Bandipur. Daarna in Pokhara Mijn vader’s 60e verjaardag gevierd met een heerlijk ontbijt in Pokhara om vervolgens aan een vijfdaagse trek te beginnen. De trek was prachtig, we liepen langs verschillende dorpjes en hadden twee dagen prachtig uitzicht op de Himalaya! Een relax dag in Pokhara na de trek (nou ja, nog steeds een klim van een uur gemaakt om de Peace Pagoda te bezoeken). Toen een busreis terug naar Kathmandu en daarna nog weer twee dagen gewandeld om een bezoek te brengen aan het klooster in Namo Buddha. Kortom en heerlijke vakantie gehad!

Holi
En dan Holi. Vorige week zondag was het weer Holi. Ook vorig jaar heb ik verslag gedaan van dit festival. Maar vorig jaar was ik in de Terai en niet in Kathmandu. En ik kan vertellen dat Holi in Kathmandu een hele ervaring is! Wij begonnen met een ontbijt bij een vriend om daarna met z’n zevenen richting Patan Durbar Square te lopen. Met Holi wordt de overwinning van het goede over het kwade gevierd en dat gebeurt met kleurenpoeder en water. We waren nog maar net de deur uit toen we de eerste kleuren op ons gezicht gesmeerd kregen. Nog voordat we op Patan Durbar Square waren, zaten we helemaal onder de kleuren en waren we ook drijfnat. Waterballonnen worden vanaf de daken naar beneden gegooid. In sommige straatjes zagen we de ballonnen al liggen waardoor we wisten aan welke kant van de straat we moesten lopen om enigszins droog aan te komen. In sommige situaties dachten we er goed vanaf te komen en dan kwam er vanuit onverwachte hoek toch nog een waterballon of een hele emmer vol met water aanvliegen.
Op Patan Durbar Square ontmoeten we andere vrienden en is het tijd om momo’s te eten voor lunch om ons daarna weer in het feestgedruis te storten. Rond drie uur besluiten we terug te lopen naar ons deel van de stad om daar in de plaatselijke kroeg Basecamp de festiviteiten voort te zetten. Een super geslaagde dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Via deze weblog houd ik jullie op de hoogte van mijn verschillende reizen.

Actief sinds 06 April 2008
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 52242

Voorgaande reizen:

30 Maart 2015 - 01 Juli 2017

Curriculumadviseur in Kathmandu

04 Mei 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: