Eind van mijn placement - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jolien Uden - WaarBenJij.nu Eind van mijn placement - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jolien Uden - WaarBenJij.nu

Eind van mijn placement

Blijf op de hoogte en volg Jolien

31 Maart 2017 | Nepal, Kathmandu

De laatste blog over mijn placement op het Skills Development Project (SDP) met VSO, want gisteren heb ik mijn exit interview gehad en vandaag vertrek ik op een 17 daagse camping trek! De reis er naar toe is al spectaculair, namelijk met helikopter!

In mijn laatste weken met SDP vooral druk geweest met trainingen. Een training over het gebruik van Google Classroom op het verzoek van Balaju School of Engineering and Technology in het Noorden van Kathmandu en een vijfdaagse training over Quality Management Systems (QMS). Over die laatste training was ik iets minder zeker, maar ik kwam er al gauw achter dat ik toch echt de aangewezen persoon was om die training te geven.

Google Classroom was een leuke training met erg geïnteresseerde deelnemers. Ik heb uitgelegd hoe Google Classroom gebruikt kan worden, maar we hebben vooral veel geëxperimenteerd. De docenten vonden het erg interessant, maar we kwamen er ook achter dat ze een aantal basisvaardigheden missen om goed met Google Classrooms aan de slag te gaan. Gelukkig is er een Franse volunteer op de school die nu eerst met deze basisvaardigheden aan de slag gaat.

De QMS training was vorige week en de laatste activiteit die ik nog zou doen voor mijn vertrek. SDP had gevraagd of ik de training kon geven. De trainingen voor SDP worden gegeven door het Training Institute for Technical Instruction (TITI), maar hun trainingen zijn vaak nog erg theoretisch. Ik ken de praktijk van de scholen door mijn bezoeken aan de scholen en zodoende vroeg SDP of ik de training wilde geven. Ik heb veel tijd gestoken in de voorbereiding, een trainingsprogramma van vijf dagen is niet niets! Twee dagen voor de training was er nog sprake van een klein misverstandje. TITI had mij maar drie uur toegewezen in het hele vijfdaagse trainingsprogramma, hun trainers zouden de rest doen. Ik was niet echt verbaasd dat dit gebeurde, omdat het vaker is voorgekomen dat TITI iets anders doet dan afgesproken. Gelukkig kon ik ze overtuigen door ze het hele trainingsprogramma dat ik ontwikkeld had te laten zien. Zij moesten twee dagen van te voren nog beginnen met het ontwikkelen van de training en ik moest ze de meeste topics van mijn programma zelf uitleggen. Ze wisten bijvoorbeeld niet wat key performance indicators waren.

Ik was wel een klein beetje nerveus voor de training. Ik had de training heel interactief gemaakt, maar de deelnemers zijn dat niet echt gewend, dus ik had ook geen idee wat ze er van zouden vinden. Het ging allemaal gelukkig super goed. De deelnemers namen actief deel en waren geïnteresseerd. Ook medewerkers van TITI bleven in en uitlopen om stukken van de training mee te pikken. Halverwege kreeg ik al het verzoek of ik niet via VSO bij TITI kon komen werken en aan het eind kreeg ik hetzelfde verzoek van de directeur van TITI. Een beetje laat, want mijn counterpart heeft TITI meerdere malen mijn support aangeboden.

In het kader van ‘een beetje laat’, kreeg ik ook nog een ander verzoek. De vice-chair person van de Council of Technical Education and Vocational Training vroeg mij of ik met hem wilde meedenken hoe ze het proces van curriculumontwikkeling en daarmee de uiteindelijke curricula zouden kunnen verbeteren. Maar wie weet komt er nog een kans om daar aan te werken.

Nu is het eerst tijd om van een prachtige trekking te genieten. Na terugkomst van mijn trek ga ik aan de slag als consultant op hetzelfde project. Dus ik blijf nog iets langer in Nepal. Wel ben ik van plan om in juni een maandje naar Nederland te komen!

  • 31 Maart 2017 - 11:53

    Paulo Moekotte:

    Dag Jolien,

    Indrukwekkend wat je allemaal doet en beleeft. Je laat je sporen wel achter in het verre Nepal! En dat is relatief want wij zitten in het 'verre' Nederland en sleuren ook aan het onderwijs. Home is where ....
    Je bent zo te zien/lezen niet veranderd. En dan vooral niet in nadelige zin doordat je feeling blijft houden met de praktijk. Volgens mij de sterkste van je sterke kanten.

    Je hebt gehoord dat ik eind vorig jaar ben gepromoveerd en ik zit al weer midden in de drukke bezigheden. Dat promoveren zo spannend kan zijn, had ik uiteindelijk niet verwacht. Je moet er gewoon hebben gestaan. Dat werken in het buitenland leuk , leerzaam en enerverend is, kun jij waarschijnlijk, ondanks je blog, ook moeilijk uitleggen. Je moet het gewoon doen en ervaren.

    Mocht je ooit weer (tijdelijk?) in Nederland neerstrijken, ben ik benieuwd wat we van jou kunnen leren.

    Groet,
    Paulo

  • 04 April 2017 - 09:05

    Evelyyn:

    Ha Jolien,

    Zo te horen heb je wel een mooi tochtje verdiend na al dat harde werken. Geniet van je helikopter view
    en tot in juni,

    liefs,
    Theo et Evelyn

  • 18 April 2017 - 15:14

    Ina De Groot:

    Ha die Jolien,
    Ik vroeg me vandaag, na een saaie kantoordag, af of je al weer richting Nederland was. Maar je bent nu dus ongeveer terug van jouw trekking en gaat nog wat langer door in Nepal. ik ga zelf volgend schooljaar een sabbatical nemen. Heel veel succes nog verder in Nepal. Wie weet zien we je nog in juni in het Twentse :)

    Groeten Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Via deze weblog houd ik jullie op de hoogte van mijn verschillende reizen.

Actief sinds 06 April 2008
Verslag gelezen: 832
Totaal aantal bezoekers 52211

Voorgaande reizen:

30 Maart 2015 - 01 Juli 2017

Curriculumadviseur in Kathmandu

04 Mei 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: