Woestijn en zoutvlakte - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Jolien Uden - WaarBenJij.nu Woestijn en zoutvlakte - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Jolien Uden - WaarBenJij.nu

Woestijn en zoutvlakte

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

21 Juli 2008 | Bolivia, Sucre

Hallo allemaal!
Weer wat avonturen verder zal ik beschrijven hoe het ons is vergaan na ons surfavontuur in Arica.
We hebben de nachtbus genomen van Arica naar San Pedro. Dit was een prima bus, behalve dan dat we er midden in de nacht uit moesten voor een controle. Het is me nog steeds een raadsel waarop ze controleerden, want ze voelden alleen even aan de tas.
Uiteindelijk maar één dagje in San Pedro de Atacama gebleven. Dit was echt een super toeristisch plaatsje. Vanaf daar hebben we een tour geboekt naar Uyuni in Bolivia. Dit was een driedaagse tour per jeep. De volgende ochtend om 8 uur eerst in een busje naar de grens. Dit betekent twee keer in de rij staan. Eerst voor een uitgaansstempel en vervolgens voor toelating tot Bolivia. Amerikanen moesten aardig wat geld neerleggen om binnen te komen. Blij dat ik Nederlander ben :)
Vanaf de grensovergang verdeeld over de jeeps. Wij deelden de jeep met drie schotse meisjes en een iers stelletje. Vooral met de drie schotse konden we het goed vinden. De ochtend vooral meren gezien. Rond het middaguur in een heerlijke warmwaterbron gestapt om vervolgens de tocht te vervolgen langs geisers. Rond half vier kwamen we aan bij een meer dat van kleur verandert gedurende de dag. Hier kregen we onze lunch en zouden we ook overnachten. We gingen een erg koude nacht tegemoet en besloten om maar een bed te delen. Heerlijk zo´n kruikje van 37 graden. Iedereen paste deze tactiek toe bij ons in de kamer. Dus aan de helft van de bedden hadden we ook genoeg gehad.
De volgende dag weer verder met de jeep. Alsnel verloren we onze uitlaat. We waren er al achter dat we in een brikje zaten want we werden de hele tijd ingehaald door andere jeeps. Maar nu was ons brikje dus een uitlaat armer. Deze dag moesten we vooral afstand overbruggen maar we kwamen langs een mooie stenen boom, een meer waar we geluncht hebben en een actieve vulkaan. Rond een uur of zes kwamen we aan het het hostel waar we zouden overnachten, ook wel zouthotel genoemd omdat het uit zout bestaat. Hier bleken ze echter niet genoeg kamers te hebben. En wie hadden er uiteindelijk geen kamer? Juist ja, wij... Ze hebben uiteindelijk een vochtig hok voor ons geregeld met een gat in het dat en te korte bedden met plastic als matras. Nou dat vonden wij dus niet fair, want de rest had wel mooie kamers en wij betaalden hetzelfde. Veel gesteggel, maar uiteindelijk kregen we ieder 35 bolivianos terug. Dit komt overeen met 5 dollar per persoon. Eerst had ik een briefje van 10 dollar in mijn hand gedrukt gekregen.

De volgende ochten moesten we om 6 uur klaar staan om te vertrekken. We zouden de zonsopgang op de zoutvlakte gaan bekijken. Voor ons het hoogtepunt van deze trip. Echter om zes uur stonden wij klaar maar was onze gids niet te bekennen. Om kwart over zes nog geen gids en het werd al dag. Wij navragen waar de gids was. Tien minuten later nog geen gids. Twee van ons vragen het weer na en worden uitgemaakt voor weet ik veel wat. En dan zeggen ze dat Bolivianen vriendelijker zijn dan Peruanen. Om half 7 verscheen dan eindelijk onze gids. Toen we vroegen waarom hij zo laat was vertelde hij doodleuk dat hij nog moe was en nog wat wilde slapen. ¡¿huh?! Maar wel eerlijk.
Vervolgens wilde ons brikje natuurlijk ook niet starten. En wij bezorgd over onze zonsopgang, maar de gids zei ´no hay problemas´. Jaja dachten wij. Om zeven uur konden we dan eindelijk vertrekken. Echter al snel kwamen we een jeep tegen met pech en onze gids wilde die helpen. Dat werd een mooie jumpstart. Gewoon met de bumper tegen de andere jeep aanrijden en dan duwen. Na deze jumpstart was de zon al op. Dus die zonsopkomst hadden we gemist. Onze gids reed nog roekelozer dan anders en dit resulteerde op de achterbank in een forse klap tegen het plafond waardoor ik mijn toch al niet zo sterke nekje blesseerde. Voorin vroegen ze of we wat voorzichtiger konden rijden. Maar dit was nog nauwelijks gevraagd of de gids reed ons vast in een kuil waardoor we bijna kantelden. We moesten met z´n allen naar één kant leunen om dit te voorkomen. De jeep kregen we er ook niet meer uit. De gids ging hulp halen maar liet ons achter op de ijskoude vlakte. Kwam terug met een andere jeep en vertrok weer voor ruim een uur. Wij waren ondertussen veranderd in ijsblokjes en één van de schotsemeisjes was erg ziek. Uiteindelijk kwam er een jeep langs die haar en een vriendin heeft meegenomen. Niet lang daarna kwam gelukkig ook onze gids terug en lukte het na eerst ook een tweede jeep te hebben vastgereden om onze jeep los te trekken. De zon was nu al lang op, maar dan maar gewoon naar de zoutvlakte. Deze was wel super gaaf en uiteindelijk nog veel mooie dingen gezien en prachtige foto´s gemaakt.
´s Middags afgezet in Uyuni waar we hebben overnacht om de volgende dag naar Sucre te vertrekken. Hebben nu drie dag in Sucre doorgebracht en vertrekken vanavond naar La Paz. Hier zullen we ongeveer twee weken verblijven en verschillende uitstapjes maken.
Groetjes uit Bolivia!
Jolien

Nieuwe foto´s op jolienvanuden.mijnalbum.nl

• 23 Juli 2008 - 12:59

Ellen & Pepijn:

Hey Jolien.
    Hoe is het? Zijn jullie alweer helemaal genezen van alles? Ik ben thuis toch ook nog maar even naar de dokter gegaan, maar ben gezond.
    Heel veel plezier in La Paz, er is genoeg te doen daar en in de omgeving.
    Groetjes Ellen & Pepijn

• 23 Juli 2008 - 17:47

Jetske:

Hee Jolien! Oh oh wat een mensen daar in Bolivia, jullie beleven wat! Jullie hebben al heel wat tegenslag gehad maar het is allemaal toch weer goed gekomen! Gelukkig.
    Leuk om te lezen joh, ik ben weer op de hoogte. Hier wordt het ook weer beter weer gelukkig.
    Veel plezier!
    Liefs, Jetske

• 25 Juli 2008 - 06:36

Theo Et Evelyn:

lieve jolien, gelukkig ben je niet verandert in een zoutpilaar!
    veel plezier in bolivia en doe voorzichtig!
    liefs uit zonnig france