Rio! - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Jolien Uden - WaarBenJij.nu Rio! - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Jolien Uden - WaarBenJij.nu

Rio!

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

10 September 2008 | Nederland, Vlissingen

Hola!
Het laatste bericht over deze reis!
Na de watervallen zijn we richting Ilha do Mel vertrokken. Een reis per bus, trein en boot. We hadden er een hostel aan het strand, heerlijk! Helaas zat het weer er niet zo mee en zou het opknappen tegen de tijd dat we er weer weg wilden. We wilden juist even heerlijk zonnen, dus besloten we om maar tijdens het slechte weer te gaan reizen. We hebben uiteindelijk Sao Paulo beperkt tot de busterminal en een kijkje vanuit de lucht en zijn naar Ilha Grande gegaan. Echt een prachtig eiland waar we hebben genoten van drie heerlijke zonnige dagen. Hier hebben we ook nog een keer onze surftalenten geshowd op een prachtig board met de braziliaanse vlag er op.

Na Ilha Grande zijn we per taxi (na de boot) richting Rio vertrokken. De taxichauffeur deed erg de moeite om ons in zijn taxi te krijgen en nadtat ik in mijn beste Portugees bij de buschauffeur had gecheckt of het veilig was zijn we ingestapt. De taxi was namelijk niet veel duurder dan de bus en zou ons bij ons hostel afzetten. We hebben heerlijk twee uur met z´n drietjes op de achterbank gezeten in de auto met arko. Voor een paar Reales meer wilde de taxichauffeur ons eerst ook nog naar de welbekende Christus brengen. Na een prachtige fotosessie heeft hij ons bij het hostel afgezet. De tweede dag hebben we door Centro gelopen en zijn we naar de wijk Santa Theresa gegaan. Op weg naar deze wijk kwamen we in gesprek met een 74 jarige man die ons de weg heeft gewezen.
De tweede dag hebben we twee favela´s (sloppenwijken) bezocht. De twee die we bezocht hadden zagen er helemaal niet zo slecht uit. De mensen hebben er water en electriciteit en voldoende geld om te voorzien in hun dagelijks onderhoud. De favela´s bestaan uit allemaal op elkaar gestapelde huisjes in veel verschillende kleuren. Eén familie bouwt een huis en een volgende familie vraagt of ze hun huis er boven op mogen bouwen. Dit resulteert in gebouwen met heel verschillende verdiepingen en veel kleine steegjes. De favela´s zijn in handen van ´drugs-lords´ en de politie heeft er dan ook weinig te zeggen. Een politiebureau is er wel, maar de politie komt niet meer dan 10 meter buiten het bureau. ´s Middags hebben we ons weten te vermaken met pannenkoeken bakken. En wat doe je op een zaterdagavond in Rio....Dan ga je naar de kerk! We waren gewoon een rondje gaan lopen in Botafofo, de wijk waar we zaten, toen we langs een kerk kwamen. We wilden even binnen kijken en zijn blijven zitten om een Portugese mis mee te maken.
De laatste zondag hebben we ook prima doorgebracht. Heerlijk in de zon op het strand van Copacabana. Super golven die je tegen elkaar en onder water slingeren. We hadden niets belangrijks mee naar Copacabana, zodat er niets gejat kon worden. Toch hebben we het voor elkaar gekregen. Brazilianen schijnen erg geìnteresseerd te zijn in slecht vertaalde candlelight literatuur. Binnen vijf minuten was het boek weg.
Na dit heerlijke dagje was het tijd om onze rugzakken, dit maal voor de laatste keer, in te pakken. Maandagochtend om 9.15 uur het hostel verlaten en gister om 14.10 uur aangekomen op Schiphol.
Dit keer dus gewoon de groetjes uit Nederland.
Jolien

• 10 September 2008 - 14:40

Letty:

aaahh. Zit je weer in het doodgewone, maar wel zonnige Nederland. Hopelijk wen je toch een beetje!
    Tot vanavond.

Liefs van je zusje

• 11 September 2008 - 15:15

Han En Karin:

Lieve Jolien,
    welkom terug in Nederland. Je hebt een zonnetje en lekkere temperaturen meegebracht!!
    Nu omschakelen naar nederlands weer en nederlandse gewoontes en gehaast .... dat zal wel even wennen zijn. Succes daarmee.
    We spreken je vast wel een keer in levende lijve over al je avonturen.

Liefs Han en Karin

• 16 September 2008 - 20:23

Loe En Carla:

We hebben je avontuur met enige regelmaat gevolgd en zijn blij voor jou dat je zo' n leuke tijd gehad hebt, maar we zijn minstens zo blij dat je weer gezond terug bent in nederland.
    Misschien is jouw reis een voorbeeld voor die ouwe lui van jou samen met ons jonkies om ook eens buiten europa op vakantie te gaan.

• 19 September 2008 - 11:37

Cristina:

Haaj Jolien!

Fijn dat je weer terug bent in het koude kikkerlandje. :)
    Zou leuk zijn als we gauw kunnen afspreken.

Ik moet je ook nog zooow veel vertellen. (update nieuw huis, vriendje, werk etc. etc.) haha :D

Liefs Cristina

• 25 Oktober 2009 - 17:33

Paula Wanner:

Hoi Jolien,

Lang niet gesproken! En...zo te lezen vermaak je je volop. Mooi om zo toch nog 'mee te reizen'. Zelf ben ik nu al weer 2 maanden in Nederland.