Cusco en het gastgezin - Reisverslag uit Cusco, Peru van Jolien Uden - WaarBenJij.nu Cusco en het gastgezin - Reisverslag uit Cusco, Peru van Jolien Uden - WaarBenJij.nu

Cusco en het gastgezin

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

29 Mei 2008 | Peru, Cusco

Zoals beloofd wat weetjes over Cusco, Peru en ons gastgezin. Wat is mij hier opgevallen:
- Er wordt twee keer per dag warmgegeten. Lunch en avondeten waarbij dezelfde maaltijd wordt geserveerd. Deze bestaat eigenlijk altijd uit soep vooraf en als hoofdgerecht rijst met een heel klein beetje groente en een saus.
- Iedereen propt zich hier in minibusjes om zich te verplaatsen. De busjes zijn te laag om in te kunnen staan (al voor de peruaantjes), dit weerhoudt mensen er echter niet van zich toch half staande in de bus te wurmen.
- Je kunt hier heerlijk vers vruchtensap in heel veel verschillende smaken halen voor 2 soles (0,50 euro) per glas (dit betekent meestal 2,5 glas).
- Alle stukken vlees/bot van een dier kunnen door het eten.
- De douche is gekoppeld aan een elektrisch apparaatje. Dit betekent dat je een schok kunt krijgen tijdens het douchen.
- De douche is vaak koud.
- Na 13.00 uur is er geen water meer. Dus de wc spoel je door met een emmertje.
- Wc-papier mag niet doorgespoeld worden en gaat dus de prullenbak in.
- Ze sjouwen hier de ene week heiligen naar de Cathedraal om ze de week daarop weer terug te sjouwen.
- Om de heiligen zwaarder te maken stoppen ze er stenen in. Hoe zwaarder de heilige die je tilt, hoe meer zonden je vergeven worden.
- Na het rondtorsen van een heilige mag je veel eten en bier drinken.
- Het vriest hier s nachts, maar overdag kun je in een t-shirtje lopen.
- Je kunt binnen een minuut een keer gezoend worden als begroeting en een keer als afscheid.
- Je moet overal afdingen en daar worden we steeds beter in.
- Cavia is hier een lekkernij.
- De moeder des huizes staat bijna de hele dag in de keuken.
- Kinderen blijven zelfs thuis wonen zodra ze getrouwd zijn en kinderen hebben.
-.....

Deze lijst kan vast nog verder aangevuld worden en dat zal ik in de loop van de tijd dan ook doen!

Er staan veel nieuwe foto s op jolienvanuden.mijnalbum.nl

Filmpjes van het sandboarden staan op de site van Bonny: bonnyaansorgh.wordpress.com

• 30 Mei 2008 - 18:08

Loes:

Ha die Jo!!

Leuk om te lezen over Cusco!!

Bevalt het jullie daar goed? Of vind je het soms ook een beetje lastig om zo ver weg in een andere cultuur te zijn?

Ik mis je hier echt hoor!! Mijn vaste koffiedrinkvriendin weg!!

Liefs en een hele goede tijd toegewenst totaan het volgende bericht ;)

Liefs,
    Loes

• 02 Juni 2008 - 14:07

Johannes De Bruin:

He Jolien, dat is lang geleden ;-) He maar ff een aantal tips, die je absoluut moet doen en zien in Bolivia zijn de zoutmeren en de death road (klinkt ernstiger dan het is, maar het is een fietstocht van 32 km alleen maar naar beneden)
    Verder moet je Chili niet overslaan of niet aandoen, zou zonde zijn...!!! (je kan beter iets minder lang in Peru blijven dan Chili vergeten ;-)) IIg veel plezier daar

• 03 Juni 2008 - 02:17

Jolien:

We gaan zeker naar Chili en ook de zoutvlakte en de death road staan in de planning!

• 03 Juni 2008 - 19:06

Vera:

Heey Joo,

Coldplay! :-D hehe, very nice! Ik heb er al echt zin in, Brasill lalalaa
    Spreek je binnenkort nog wel, ik kan jullie nu 5,5 uur bellen :-p Dus ga jullie nog wel ff lastig vallen ;-)
    Nu Loesjes-wedstrijd!
    Heel veel plezier en succes met de tocht!

x Vera